een gaat, een komt
over een schilderij dat verandert:
Het schilderij bestaat uit 2 x 44 delen van 60 x 30 cm. Aan de wand hangen 44 delen in vier horizontale rijen onder elkaar (benodigd wandoppervlak plm. 2,60 x 3,50 m). De delen zien er alle verschillend uit. Elk deel is behalve deel van het schilderij, er zelf ook een.
Het schilderij wil een manier van kijken tonen en bewerkstelligen. In het schilderij is geen gebruik gemaakt van het centraalperspectief, er is geen gegeven standpunt. Wanneer een deel eenmaal is losgemaakt van het hele schilderij is er geen vastgesteld boven en onder meer. Draai het werk een kwartslag en bekijk het ook zo. Er is geen ondersteboven. De blik dwaalt over het doek en elke focus geeft een ander beeld.
Van vele van de gebruikte kleuren maakte ik ook een monochroom doek. 44 monochromen staan bij of naast het schilderij tegen de wand. Wanneer een deel van het schilderij van de wand wordt genomen, zal op de lege plaats een monochroom worden gehangen.
Aan het begin en aan het einde van een presentatie zal een foto van het werk worden gemaakt. Deze foto's zullen aan elke bezitter van een klein schilderij worden toegestuurd. De monochromen zullen worden beschilderd en bij een volgende presentatie een vanzelfsprekend deel van het hele werk zijn. Zo zal het schilderij door de tijd heen veranderen en een definitief "het is af" niet bereiken.
De foto's, die bij elke presentatie worden gemaakt en aan elke koper van een klein schilderij zullen worden toegestuurd, maken elke koper deelgenoot en begeleider van het veranderende werk "een gaat - een komt".
hendri van der putten, 2003
Prijs per deel 500 euro
Catalogus 10 euro
one comes, one goes
about a painting which changes:
The painting consists of 2 x 44 parts, each part 60 x 30 cm. There are 44 parts hanging on the wall in 4 horizontal rows (a hanging space of about 2,60 x 3,50 m. is needed). The parts all look different. Each part is not only part of the painting but also a painting itself.
The painting seeks to show and bring about a way of looking: there is no central perspective nor a given viewpoint in the painting. Once a part is removed from the whole painting, there is not a prefixed up- or downside anymore. Turn the work around a quarter and look at it afresh. There is no upside down. The eye wanders about the canvas whereby each focus brings about another image.
Of many of the used colors I made a monochrome canvas too. 44 monochromes stand on the floor next or near to the painting on the wall. When a part of the painting is removed from the wall, a monochrome will be hung in it's place.
A photograph will be made at the beginning and at the end of a presentation. These photographs will be sent to every possessor of a small painting. The monochromes will be painted and in the next presentation they will have become a self-evident part of the whole painting. In this way the painting will change in time and will never reach the final completion.
By sending to the buyer the photographs of each presentation he or she will share and accompany the ongoing work "one goes - one comes".
hendri van der putten, 2003